Problemen door moderne benzine
Het probleem met E10 benzine of Euro 95 benzine is dat het voor 10% uit bio ethanol (alcohol) en voor 90% uit fossiele brandstof bestaat.
Het heet daarom E10 brandstof. en deze benzine zorgt voor veel problemen, Ethanol is erg hygroscopisch (het trekt vocht aan) waardoor metalen brandstof tanks op termijn, en vooral na een winter in de schuur, zullen gaan roesten, aluminium carburateurs gaan oxideren en koperen sproeiers groen zullen uitslaan.
Deze roest en oxidatiedelen komen uiteindelijk in de sproeiers en luchtkanalen terecht die daardoor verstopt raken en de motor zal uiteindelijk stilvallen en niet meer willen starten
Het daardoor ontstane water/ ethanol/ brandstof mengsel zorgt voor een zurige omgeving wat oxidatie versterkt en versneld.
Door Bovengenoemde omstandigheden kunnen bepaalde rubber- en kunststofafdichtingen, keerringen, pakkingen en zachte metalen worden aangetast.
Omdat E10 of E15 minder smeert (alcohol ontvet heel sterk) dan de E5 brandstof verloopt de verbranding schraler. De verbrandingstemperatuur gaat daardoor omhoog met mogelijk motorschade tot gevolg.
Maar ook E5 brandstof bevat 5% Ethanol en zal uiteindelijk in stalen brandstof tanks en aluminium carburateurs problemen opleveren.
zo ziet een beginnend oxidatie probleem er uit, deze motor viel steeds uit en liep niet meer stationair
Gelukkig is daar een eenvoudige en goedkope oplossing voor
Bardahl E10 benzine toevoeging, geschikt voor 500 liter benzine, te koop in onze webshop